Dutch Foreigners in Northern Mindanao

Nederlanders in Noord Mindanao
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Dutch Foreigners in Northern Mindanao

Nederlanders in Noord Mindanao

Forum for the Dutch community living in Northern Mindanao.
Forum voor Nederlanders wonend in Noord Mindanao.
 
HomeHome  GalleryGallery  SearchSearch  Latest imagesLatest images  RegisterRegister  Log inLog in  

 

 Ook "gewone " leden?

Go down 
+3
Ron Schreuder
sandy
Franil
7 posters
AuthorMessage
Franil

Franil


Posts : 14
Join date : 2010-03-04
Age : 79
Location : Iponan, CDO City

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeWed Mar 10, 2010 8:12 pm

Sinds kort op dit forum, maar vraag me intussen af of dat wel zin heeft. OK. ik woon in CDO city, maar wat ik tot dusverre op dit forum gezien heb zijn advertenties van enkele leden voor hun bezigheden. Is er niemand die gewoon eens contact wil met landgenoten? Ik ben maar een heel gewone Hollander, zonder speciale bindingen met enige commerciële activiteit. Ik woon hier gewoon. Mag dat? Graag een serieus antwoord, anders ben ik hier weer weg.
Back to top Go down
http://www.hinse.nl
sandy

sandy


Posts : 10
Join date : 2010-01-20
Age : 78
Location : CDO, barangay Indahag

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeSat Mar 13, 2010 1:00 am

Hallo Franil,
Welkom, zou ik zeggen in de niet zo hechte gemeenschap van kaaskoppen in dit wereld deeltje.
Of het zin heeft om op dit forum te verschijnen, tsja, het kan aardig zijn en soms nuttig.
Ik zou het niet al te snel verbannen, want het kan af en toe toch wel tot verrassingen leiden.
Dat ik bijv. mijn aktiviteit vermeld is alleen maar om een beetje leven in deze website te brengen want ik weet natuurlijk dat de meesten van ons 'oudjes' zijn en absoluut niet aan extra lichamelijke aktiviteiten(sport) doen, behalve dan Paul die een stevige wandelaar blijkt te zijn.
En natuurlijk vind ik het WEL aardig om 'gewoon' contact te hebben met bepaalde Nederlanders hier, maar je moet elkaar wel een beetje 'liggen'. Er zijn natuurlijk wel samenkomsten zoals ik 'noteerde' op 14 april maar waarop niet iedereen wordt uitgenodigd.
Belangrijk is dat je zo mogelijk gezamenlijke interesses hebt of elkaar ook op ander gebied een beetje 'ligt'.
Ik ben dus ook een gewone Hollander zonder commerciele activiteit, ik woon hier (gedeeltelijk) gewoon en volgens mij heeft nog nooit iemand daar bezwaar tegen gemaakt, dus het mag?
Als je zin en tijd hebt, wil ik best kennis met je maken, maar ik ben 3 april wel tijdelijk terug naar de Groningse klei.
Ik woon en verblijf tot die tijd in Barangay Indahag, voor meer bijzonderheden kijk je maar op mijn profiel.

hartelijke groet,
en misschien tot ziens
Sandy Rijskamp
cornelissandy@gmail.com
Back to top Go down
http://www.rijskamp.com/HetNet/inhoud.htm
Franil

Franil


Posts : 14
Join date : 2010-03-04
Age : 79
Location : Iponan, CDO City

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeSat Mar 13, 2010 10:18 am

Hallo Sandy,

Bedankt voor je antwoord. Ik had een beetje verwacht op dit forum wat nuttige info te vinden van mensen die hier al dan niet permanent verblijven. Zoals bijvoorbeeld of het zin heeft je hier te voorzien van een non -Quota immigrant visa. Omdat wij hier normaliter overwinteren, van half oktober tot half april, (wij vertrekken 16 april naar de Zeeuwse klei) maken we gebruik van de Balikbayan regeling. Of misschien gebruik te maken van de PRA regeling. Als Balikbayan moet je altijd samen reizen. Dat is natuurlijk wel gezellig, maar niet altijd handig. Dat soort zaken zou ik dus willen weten. Op welke basis ben jij hier?
Wij wonen, als we hier zijn, in Kisan-Lu Pag Ibig city, Iponan CDO, waar we een paar huisjes hebben.

Hartelijke groet,
Frans Hinse
iponancdo@gmail.com of frans@hinse.nl
Back to top Go down
http://www.hinse.nl
Ron Schreuder
Admin
Ron Schreuder


Posts : 17
Join date : 2010-01-16

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeSun Mar 14, 2010 7:26 pm

Hoi Frans,


Er is een groep Nederlanders hier en vorig jaar waren er plannen om een nederlandse vereniging te starten, maar wat Sandy al zei, niet iedereen mag iedereen (ik heb dat niet wat mij betreft) en als dat een voorwaarde is voor de start van de vereniging, dan ben je snel uitgepraat of een zo kleine groep, niet een vereniging waardig.

Ik ben dit forum gestart om toch een centraal punt te hebben voor de nederlanders om nieuwtjes uit te wisselen en om activiteiten aan te kondigen. Tot nu toe hebben zich 17 nederlanders aangemeld en een paar hebben ook "iets" aan het forum toegevoegd. Helaas veel is het nog niet. De mogelijkheid is er...

Wat betreft specifieke informatie over visa, etc. zijn er andere forums die al uitgebreide informatie hebben (zie de links ook op dit forum vermeld). Wij trachten dit forum specifiek voor nuttige informatie over / met betrekking tot de regio te houden. (nogmaals helaas is het nog niet zoveel).

Wat betreft de "commerciele"activiteiten van de leden op het forum, ik denk dat het slechts pogingen zijn het forum wat vulling te geven.

Wat mij betreft: ik woon hier permanent met een permanent visum. Ik ben slechts 37, dus ik moet wel commercieel bezig zijn (maar daarvoor gebruik ik niet dit forum).

Ervaring met het balikbayan visum heb ik niet, maar zolang je niet langer wilt blijven dan zo'n 6 maanden, dan is dat het voordeligst en gemakkelijkst. Je moet wel samen binnen komen. Kom je zonder vrouw binnen, dan kun je je 21 dagen visum laten verlengen bij de Immigratie dienst in Cagayan. Elke 2 maanden opnieuw, maximaal 2 jaar (voorzover ik weet. Navragen kan geen kwaad, regelingen veranderen ook nog wel eens.)


m.v.g.


Ron
Back to top Go down
https://dutch.forummotion.com
Franil

Franil


Posts : 14
Join date : 2010-03-04
Age : 79
Location : Iponan, CDO City

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeSun Mar 14, 2010 8:38 pm

Hoi Ron,

Bedankt voor je antwoord(en). Ik was gewoon een beetje nieuwsgierig, hoe "al " die Nederlanders hier verblijven. 't Was mij ook al opgevallen dat er zich toch een mooi aantal had aangemeld voor dit forum, maar dat de helft eigenlijk het daarbij heeft gelaten. Een vereniging zou dus wat te ver gaan.
Een Balikbayan visa is slechts een inreisstempel met valid til een jaar verder. Ze vragen niet eens of je wel getrouwd bent, als de namen hetzelfde zijn gaan ze daar blijkbaar van uit. Ik weet dat er een aantal mogelijkheden voor diverse verblijfs doelen zijn, maar dat wil ik juist zien uit te zoeken. Ik denk dat een bezoekje aan de Immigration wat duidelijkheid in deze kan brengen.

M.v.g.

Frans
Back to top Go down
http://www.hinse.nl
sandy

sandy


Posts : 10
Join date : 2010-01-20
Age : 78
Location : CDO, barangay Indahag

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeMon Mar 15, 2010 6:36 am

Hallo Frans,

Dus, ook al bijna in de startblokken voor de terugreis, naar precies het andere uiterste eindje van Nederland, diagonaal dan he?.
Zeeland ken ik van mijn verblijf op Gilze Rijen (tot 2000), we gingen heel vaak duiken in de Oosterschelde, meestal bij de Zeeland brug.
Ron heeft je ook al weer iets wijzer gemaakt over het een en ander, Ron is echt een 'goeie peer', om het wat zuidelijk uit te driukken.
Ik 'ren me rot tot ' tot nu toe naar de immigratiedienst elke 2 maanden, maar ik wil het nu wel veranderen omdat ik in 2008 trouwde met mijn Filipijnse vriendin.
Als ik dit jaar van Nederland terug vlieg naar mijn gezin, wil ik gaan proberen een 'permanent' visa te krijgen.
Dat kan ik laten doen (invullen en hoef je verder niet naar om te kijken) voor 35.000 pesos of ik verblijf een tijdje in Manila bij familie om het daar (goedkioper) te realiseren.
Want ik word wel 'moe' van die 2 maandelijkse bezoekjes aan de immigratiedienst.
Maar 35.000 pesos is nog steeds een groot bedrag voor me en ik vrees dat het groter wordt nadat ik in mei van AOW mag genieten?
Rest me je te laten weten dat jullie altijd welkom zijn in huize Rijskamp in Indahag, met andere woorden, als je zin en inspiratie hebt kom gerust langs wippen, geef maar een seintje,

hartelijke groet,
Sandy en Aiding
Back to top Go down
http://www.rijskamp.com/HetNet/inhoud.htm
edwin1974

edwin1974


Posts : 7
Join date : 2011-12-09
Age : 50
Location : Beverwijk

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeFri Dec 09, 2011 11:35 am

hallo allemaal met veel interesse heb ik het forum gelezen..
ik zal me even kort introduceren, ik ben Edwin en woon nu nog in Nederland, maar hoop in de toekomst toch een plekje daar te vinden dicht bij me vriendin.
De reden dat ik me op dit forum heb aangemeld is om te kunnen netwerken met mensen die daar al zijn en de ervaring hebben. Daar naast wil ik graag weten of er ook werk voor mij te vinden is tegen een nederlands salaris ?
Ik hoor graag jullie ervaringen en advies en andere tips en natuurlijk wil ik op de hoogte blijven van alle andere ontwikkelingen daar ...

ik hoop dat jullie mijn gids kunnen zijn en me op weg kunnen helpen om ook mijn droom waar te maken

Maraming salamat po
Back to top Go down
Franil

Franil


Posts : 14
Join date : 2010-03-04
Age : 79
Location : Iponan, CDO City

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeFri Dec 09, 2011 5:18 pm

Hallo Edwin,

Welkom op dit forum, zou ik zeggen. Hoewel geen moderator of zo, heb ik je bericht gekregen , waarschijnlijk omdat ik deze link begonnen ben.
Om je maar meteen af te remmen: als je niet door een bedrijf wordt uitgezonden, kun je werken hier wel vergeten. Dat is alleen mogelijk als je vriendin een zaakje opzet, waarin jij anoniem je werk verricht. Een buitenlander mag op de Filippijnen niet werken. Jammer maar helaas.( Er zijn nog 11 miljoen wachtenden voor U.) Dat is ook een beetje de reden dat de meesten hier ge(pre-)pensioneerd zijn, dan is het prettig leven hier.
Ikzelf ben ook gepensioneerd, ben in 2001 hier in Cagayan de Oro getrouwd, en na een paar jaar op fifty/fifty basis naar de Filippijnen gegaan. Dus 6 maanden (de zomer) in Nederland, en 6 maanden (de winter) op de Filippijnen. Bevalt prima. Heeft bovendien het voordeel, dat alle Nederlandse (relatief goedkope) verzekeringen gewoon in gebruik blijven, ook de zorgverzekering. Die betaald namelijk standaard alles tegen Nederlands tarief, maar hier is alles op dat gebied iets goedkoper. Meestal werk ik de 6 maanden Nederland nog wat bij, om hier wat extra te hebben voor bijvoorbeeld verbouwingen aan het huis, of de aanschaf van een auto. En je hoeft je nergens in-of uit te schrijven!
Omdat ik getrouwd ben met een Filippijnse kan ik op Balikbayan stempel in het paspoort zonder visum een jaar op de Filippijnen blijven, mits we samen reizen.
Zo, nu heb je vast wat basis informatie. Als je nog meer wilt vragen: ga je gang, komt er misschien weer wat leven in het zo stille forum.

Groetjes,

Frans
Back to top Go down
http://www.hinse.nl
edwin1974

edwin1974


Posts : 7
Join date : 2011-12-09
Age : 50
Location : Beverwijk

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeSat Dec 10, 2011 12:01 am

frans, bedankt voor je antwoord zo leer ik ook weer wat ...
ik ga zelf in februari trouwen op de filipijnen dus ook dat word een avontuur..
ja ik had al gehoord dat het moeilijk is om daar werk te vinden maar niet onmogelijk..
ik hoop dan ook dat er hier wellicht nederlandse ondernemers mee kijken die iets op de filipijnen hebben of dat er via via wellicht wat contacten ontstaan.
ik hoop dat het forum weer wat tot leven komt ik zag inderdaad dat het een tijd stil is geweest. Misschien een rare vraag maar hoe zit het met de gecombineerde namen bij het trouwen op de filipijnen ? krijg ik dan ook haar naam en andersom ?
Ik heb begrepen van mijn vrienden het beter is om een gecombineerde naam te hebben, ook met het oog met het kopen van grond / huis en of het op starten van een eigen bedrijf... Volgens hun hoeft het dan niet alleen op de naam van de vrouw omdat je de gecombineerde naam heb. klopt dit ?
Back to top Go down
edwin1974

edwin1974


Posts : 7
Join date : 2011-12-09
Age : 50
Location : Beverwijk

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeSat Dec 10, 2011 4:33 am

ik was op internet trouwens aan het zoeken en ik was op zoek naar een barong tagalog..
maar hier in nederland zo te zien geen winkel die het verkoopt. jammer want ik had graag er al 1 gehad als we weer op bezoek gaan en natuurlijk alvast voor het trouwen..
Wat me opvalt is dat deze kleding best interesant is om ook in nederland te gaan verkopen maar ja ik ben weer aan het dag dromen denk ik

Back to top Go down
edwin1974

edwin1974


Posts : 7
Join date : 2011-12-09
Age : 50
Location : Beverwijk

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeWed Dec 14, 2011 1:47 am

ik las op de website van minbuza dat er nog steeds een negatief reisadvies is voor bepaalde gebieden, nu zag ik dat pagadian city daar ook onder valt kan iemand mij vertellen hoe onveilig het nu eigenlijk is ? want ik moet toch daar in die omgeving zijn !
en kunnen jullie me tips geven om veilig daar over straat te kunnen e.d ...

groet,

Edwin
Back to top Go down
Franil

Franil


Posts : 14
Join date : 2010-03-04
Age : 79
Location : Iponan, CDO City

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeFri Dec 16, 2011 1:48 pm

Hallo Edwin,

Sorry, dat ik even "weg" was, maar ik kreeg geen melding meer dat er post was. Ik zal je zo goed mogelijk proberen te antwoorden op je vele vragen. Om te beginnen, wat er ook gezegd wordt, als buitenlander kun je hier echt niet zelf werken. Het enige werk dat je hier kunt doen als je niet bent uitgezonden, is in "dienst" bij je vrouw. Een eigen zaak kun jij dus niet beginnen, wel je vrouw, jij kunt wel al het werk doen, in naam van haar. Dubbele namen krijg je niet, alweer, als buitenlander. Als je op de Filippijnen trouwt krijgt je vrouw jouw naam als familienaam, en haar familienaam wordt middlename. Ook het kopen van een huis en zo, kan alleen op haar naam. Je kunt wel meedoen, maar je wordt nooit eigenaar.
Een barong kun je gewoon op de Filippijnen kopen, keus genoeg en echt niet te duur.
Tja, Pagadian, dat ligt nu eenmaal in moslim gebied. Hoewel daar genoeg buitenlanders rondlopen, blijft het wel een beetje een risico gebied.....wel erg dicht bij Zamboanga. Wat dat betreft is Cagayan heel wat veiliger om te verblijven. Ga in elk geval nooit alleen op pad, en gedraag je niet als iemand met geld, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik weet niet of je ook pogingen gaat doen je vrouw naar Nederland te halen, maar dat wordt zo langzamerhand vrijwel onmogelijk. Als je je op de Filippijnen wilt vestigen, zou je , als je daar met een visum aankomt, bij de immigratiedienst voor een sec 13(a) visum kunnen gaan. Ik heb daar zelf ook aan zitten denken, maar zoals ik het nu doe, bevalt me prima. Meer info hierover op www.immigration.gov.ph .
Mocht je nog meer willen weten, dan vraag je maar gewoon, ik zal wat vaker op het forum kijken.Neem ook eens een kijkje op m'n website, staat misschien ook nog iets voor je op. www.hinse.nl .

Groet,

Frans
Back to top Go down
http://www.hinse.nl
edwin1974

edwin1974


Posts : 7
Join date : 2011-12-09
Age : 50
Location : Beverwijk

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeSat Dec 31, 2011 7:28 am

hoi frans,

nou de laatste weken was behoorlijk heftig CDO en iligan behoorlijk hard getroffen, ik hoop dat alles goed is met jullie?
ik heb het nieuws in iedergeval scherp in de gaten gehouden en flink wat contacten over en weer gehad, sendong heb behoorlijk wat aangericht vrienden dakloos of familie verloren.
Ik heb nog wel een vraag want ik krijg verschillende berichten zowel van buza en de forums her en der...
ik ben gescheiden en de één zegt je moet ook de uitspraak van de rechter laten vertalen en laten legaliseren en de ander zegt weer je gba en je uittreksel geboorte register is genoeg om te trouwen na legalisatie. Ook op de filipijnse ambasade hebben ze niets gezegd over de scheidingspapieren ?
ik weet echt niet meer wat nu wel of niet moet..

wellicht kan jij me een antwoord geven..

ik hoop in iedergeval dat jullie veilig zijn laat wat van je horen

groet,

Edwin
Back to top Go down
edwin1974

edwin1974


Posts : 7
Join date : 2011-12-09
Age : 50
Location : Beverwijk

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeSat Dec 31, 2011 7:37 am

oh ik ben trouwens in cdo waarschijnlijk om het één en ander te doen bij de NSO daar.. dus wellicht als er tijd is kunnen we elkaar treffen ?

groet,

Edwin
Back to top Go down
Franil

Franil


Posts : 14
Join date : 2010-03-04
Age : 79
Location : Iponan, CDO City

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeSat Dec 31, 2011 11:53 am

Hallo Edwin,

Ook ik heb even rondgesnuffeld, maar kan ook niets vinden over een gelegaliseerde scheidingsverklaring. Heb je ook op de site van de Nederlandse Ambassade gekeken? Hier wordt ook nog eens uitgelegd welke papieren nodig zijn. Niets over echtscheidingen, alleen het internationale GBA-uittreksel. Wel wordt daar gezegd te informeren bij de gemeente of kerk waar getrouwd word, welke documenten daar vereist worden. Ook even goed opletten, wat je toekomstige vrouw allemaal moet inleveren om jullie "trouwvergunning" in Manila te kunnen ophalen.
Laat even weten wanneer je hier bent, ik ben er nog tot 11 maart.
Als je dat wilt kunnen we ook verder communiceren via de PM knop. Dan blijft het onder ons... Dan kan ik je bv een telefoonnummer geven. Dat hoeft niet iedereen te weten.

Groet,

Frans
Back to top Go down
http://www.hinse.nl
Franil

Franil


Posts : 14
Join date : 2010-03-04
Age : 79
Location : Iponan, CDO City

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeSat Dec 31, 2011 12:02 pm

Edwin, ik bedoel uiteraard de Nederlandse Ambassade in Manila, te bereiken via www.minbuza.nl

Frans
Back to top Go down
http://www.hinse.nl
edwin1974

edwin1974


Posts : 7
Join date : 2011-12-09
Age : 50
Location : Beverwijk

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeSat Dec 31, 2011 9:21 pm

ok kunnen we doen zal je ook een pm sturen.. maar wellicht voor anderen die de zelfde vragen hebben zal ik nog vertellen wat zij nodig heeft..

Van de nso single verklaring en geboorte certificaat.
Verklaring van de ouders dat zij toestemmen met het huwelijk (altijd van leeftijd tot 25)
geldig paspoort

dan gezamelijk met alle papieren naar manila of cebu om de trouwvergunning aan te vragen en op te halen.

Daarna naar register office met alle papieren nog een keer alles doorlopen.. en dan is het 10 dagen wachten en wordt het voorgenomen huwelijk publiekelijk bekent gemaakt en kunnen nog mensen een bezwaar aan tekenen. na de 10 dagen kan je overal trouwen civil of kerk...


Voor de kerkelijke huwelijken zal in meeste gevallen naast alle papieren die je al heb gevraagd worden of er tussen het stel en ouders het advies of counceling gesprek heeft plaatsgevonden, wellicht zullen de ouders dit advies opschrift moeten zetten als bewijs van instemming..
Verder weet ik het nog niet...

ben je eenmaal getrouwd met de trouwakte naar de NSO vervolgens laten legaliseren bij department foreignaffairs en dan op de nederlandse ambassade ! niet vergeten anders is het huwelijk niet geldig ! pas als dat allemaal gedaan is kan je het huwelijk met al deze papieren in den-haag laten inschrijven vervogelgens zullen ze eerst alles weer checken voordat het wordt goedgekeurd.. het had veel makkelijker als de filipijnen aangesloten was bij het appostille verdrag dan was een stempel voldoende ! maar helaas is dit niet het geval..

Zo een heel verhaal maar zo is het mij verteld en uitgelegd ... wat betreft de scheidingspapieren in principe staat het op het GBA dat je gescheiden bent en dat is gelegaliseerd op de ambassade dus het kan 2 kanten op het erop wagen dat het voldoende is of alsnog de hele legalisatie keten doorlopen met de scheidingspapieren (en door beedigd vertaler te laten vertalen)

ik hoop dat anderen er ook wat aan hebben

Frans hoe is de situatie nu in CDO kan je er iets over vertellen ?


Back to top Go down
Arjen




Posts : 3
Join date : 2012-01-09

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeMon Jan 09, 2012 12:05 pm

Hallo , ik zat jullie stukjes ff te lezen.
Ik woon in Zuid Mindanao, General Santos city. Ik ben hier nu dik een jaar en het bevalt mij prima hier. We gaan dit jaar ook trouwen hier, dus ik vind het wel intresant wat jullie hier over te melden hebben.

Ik werk in de scheepvaart dus ik werk een week of 6 en dan weer een week of 6 hier.
Wij leven op ons eigen stuk grond met een zelf gebouwd huis, ik heb de mazzel dat mijn zwagers goede huizen bouwers zijn.
Groet Arjen
Back to top Go down
Franil

Franil


Posts : 14
Join date : 2010-03-04
Age : 79
Location : Iponan, CDO City

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeMon Jan 09, 2012 7:30 pm

Halo Arjen,

Hoewel geen moderator,heet ik je welkom op dit forum. De moderator heeft al ongeveer een jaar niet meer ergens op gereageerd, misschien een defecte PC. Neem het hem niet kwalijk, op dit moment zijn wij de enige actievelingen op dit forum. Hopelijk heb je iets gehad aan wat wij zoal hier besproken hebben. Mocht er nog iets niet duidelijk zijn, schroom niet ons te bedelven onder je vragen.
Misschien aardig om te weten, want ik weet niet op welke basis jij op de Filippijnen bent, maar sinds 1 januari moet elke buitenlander, die langer dan 59 dagen op de Filippijnen verblijft verplicht een digitale ACR I-card aanschaffen. Dus bij verlenging ontkom je hier niet aan. Goed om te weten, is het feit, dat bij navraag bij het BI bleek, dat mensen die hier met een balikbayan stempeltje zijn, daarvan zijn vrijgesteld. Die worden nu eenmaal nergens geregistreerd, dus zijn er niet.(!?!)
Jij vaart? Hoe en waar? Ikzelf heb als scheepswerktuigkundige gevaren, maar nooit op de Oost, alleen Europa en Noord- Midden- en Zuid Amerika en Noord Afrika. Maar dit terzijde,
Laat nog eens wat van je horen.

Groet, Franil (Frans) cheers
Back to top Go down
http://www.hinse.nl
Arjen




Posts : 3
Join date : 2012-01-09

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeMon Jan 09, 2012 7:43 pm

Hoi Frans, ik kom hier gewoon op een 3 weken visa voorlopig nog. ik ben hier toch nooit langer dan een week of 4 a 5 en dan weer te werk.
Ik vaar als mechanic op pijpenleggers bij Allseas. We werken de hele wereld rond, dus het maakt hun niet uit waar je woont.
Wat is dat dan een digitale ACR I-card? Heb ik nog nooit van gehoord, met maat ook niet volgens mij.
Maar die zit hier al jaren met een verlopen visa, het is hier allemaal nog al ons kent ons en alles is voor mekaar.
Heb het even bekeken die ACR, is wel handig om te hebben ja.
Ik ga morgen weer te varen voor een week of 5 a 6.
Ik zal proberen nog een beetje de site in de gaten te houden, maar ben meer een facebooker.
Wel leuk om wat meer Nederlanders te vinden in Mindanao, hier in Gen San zijn we met z'n 3en voor zo ver ik weet.
Groet Arjen
Back to top Go down
Franil

Franil


Posts : 14
Join date : 2010-03-04
Age : 79
Location : Iponan, CDO City

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeMon Jan 09, 2012 7:55 pm

Hoi Arjan,
Zat je op een antwoord te wachten? Als je hier elke keer op zo'n 21 dagen visum bent, heb je dan nooit problemen als je langer blijft? Je maat met z'n verlopen visum krijgt denk ik pas problemen als hij hier ooit weggaat. Als je bij binnenkomst niet geregistreerd bent, weet niemand dat je hier bent. Zolang er niets gebeurt, blijft dat ook zo. Want ook in Nederland weten ze niet waar je bent. Dergelijke verhalen heb ik al meer gelezen.
Hé, goeie reis morgen, en tot "ziens"

Groet, Frans
Back to top Go down
http://www.hinse.nl
Arjen




Posts : 3
Join date : 2012-01-09

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeMon Jan 09, 2012 8:02 pm

Ik zit achter de computer, dus ben er snel bij. Krijg wel een boete als ik te lang ben gebleven maar die is minder dan me visum verlengen, verlenging kost 4500 peso, een boete paar honderd peso per dag.
Ik zal eens kijken of ik naar jou plaats kan rijden vanaf hier, dan kom ik wel eens langs als ik weer terug ben.
heb net een knappe wagen dus we willen een beetje toeren.

Tot ziens Frans, alles rustig aan..
Back to top Go down
GregoryK




Posts : 1
Join date : 2012-02-22

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeWed Feb 22, 2012 7:41 am

Hallo Leden,

Mijn naam is Gregory en ik ben nieuw hier, ik moet nog even uitzoeken hoe het hier precies werkt dus mijn excuses als ik hier de "verkeerde" vragen stel.
Mijn vriendin zit sinds kort in Bukidnon, we hebben nu 9 maanden een relatie met elkaar.
Weet er iemand of het veilig reizen is naar Bukidnon, ik ben van plan om in April te gaan.
Ook zoek ik eigenlijk iemand die daar een beetje de weg kent, want er zijn wat "problemen" . Neutral Alvast bedankt, en goed dat deze forum bestaat.

Groetjes Gregory.
Back to top Go down
Franil

Franil


Posts : 14
Join date : 2010-03-04
Age : 79
Location : Iponan, CDO City

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeWed Feb 22, 2012 9:56 am

Hallo Gregory,

OOk nu zal ik maar weer als eerste reageren, want erg veel activiteit is er helaas niet meer op dit forum. Goed dat je het enige actieve draadje hebt gekozen , want in elk ander was er waarschijnlijk nooit gereageerd.
Maar je vragen.Je vriendin zit sinds kort in Bukidnon, woonde dus eerst ergens anders. Ik ben weliswaar diverse keren in Bukidnon geweest, maar nooit erg ver. Dus de weg ken ik daar niet bepaald. Of het veilig reizen is hangt ook een beetje af, waar je naar toe moet. Langs de "grote" weg naar Malaybalay zal het allemaal wel meevallen, maar in het "binnenland" is de NPA nogal actief. Nog maar kort geleden is er een schooltje ontmanteld waar kinderen les kregen in het maken van bommen en wapengebruik. Het werd ontmanteld, doordat er iets fout ging, en een granaat in de klas ontplofte. Maar over het algemeen hoor je weinig verontrustende berichten. Wel zal het gewone innen van geld voor het verzekeren van de veiligheid in bepaalde delen voorkomen.
Ik weet niet wat voor problemen je momenteel ondervind, maar als die in de relationele sfeer zijn, kijk dan heel goed uit waar je in begeeft, het wapen gebruik is hier heel "losjes", zoiets van eerst schieten, later wel eens vragen, als het nog kan. Bemoei je dus vooral niet met familie aangelegenheden!! Als ze daar alleen woont, zou je haar kunnen vragen naar bijvoorbeeld Cagayan de Oro te komen, en elkaar daar ontmoeten, want daar kom je denk ik Mindanao binnen.
Gregory, bekijk de hele zaak nog eens goed, en als je gaat, voorzichtig, en goede reis!

Groetjes, Frans.
Back to top Go down
http://www.hinse.nl
stuurjan




Posts : 1
Join date : 2012-06-04
Age : 73
Location : Netherlands

Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitimeMon Jun 04, 2012 4:53 pm

Hallo allemaal.
Omdat ik van plan ben om vanaf volgend jaar (juli 2013) het grootste deel van het jaar in PH te leven (blijf wel in Ned ingeschreven), heb ik mij aangemeld voor dit forum. Ik ben nu 61, gescheiden, leraar wiskunde, 12 jaar ervaring in ontwikkelingshulp (Pacific, Nepal, SriLanka, India, Maleisie, ...). Tot mijn aow/pensioen zal ik zelf voor mijn levensonderhoud moeten zorgen (spaargeld). Deze zomer (juli/aug) zal ik zeven weken op Mindanao zijn om een plekje te vinden waar ik mij volgend jaar kan vestigen. Ik zou het fijn vinden in contact te komen met andere Nederlanders om informatie uit te wisselen of zomaar ergens een biertje te pakken. Laat iets van je horen.
Regenachtige groeten uit Nederland, Jan.
Back to top Go down
Sponsored content





Ook "gewone " leden? Empty
PostSubject: Re: Ook "gewone " leden?   Ook "gewone " leden? Icon_minitime

Back to top Go down
 
Ook "gewone " leden?
Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Dutch Foreigners in Northern Mindanao

Nederlanders in Noord Mindanao
 :: Vraag maar Raak en Antwoorden van Leden
Question and Answer from Members
-
Jump to: